Sikker anvendelse af smartphones

Mobiltelefonen har udviklet sig hurtigt i de senere år. En overvejende del af brugerne af mobiltelefoner har i dag en smartphone med mulighed for at installere applikationer, læse mails, arbejde i dokumenter som på pc’en,  gå på internettet, bruge netbank og downloade spil m.v.

Disse muligheder gør os også sårbare, fordi mobiler ofte er åbne og uden beskyttelse. Derfor er det vigtig at tænke sig om og være påpasselig med, hvordan man bruger sin mobiltelefon.

Teleselskaberne har derfor samlet gode råd til, hvad man skal være opmærksom på, når man bruger sin mobiltelefon.

Brug adgangskoder

Benyt password på enheden

Mange benytter ikke password på deres mobiler, fordi de finder det besværligt og tidskrævende. Du skal dog huske, at det er den letteste og hurtigste måde at forbedre sikkerheden på.

Sørg for, at password skal indtastes på ny, når din skærm automatisk er slukket efter at have været inaktiv

Brug et originalt styresystem

Brug kun det originale styresystem til din smartphone

Husk at opdatere det, når der kommer nye versioner.

Brug kun originale apps 

Brug kun originale apps fra markeder, du har tillid til, og læs andres anmeldelser af applikationen igennem, inden du downloader den. Andre brugeres vurdering og oplevelser med app’en kan være guld værd og spare dig for problemer.

Brug kun kendte netværk

Sluk alle netværksforbindelser udover dit mobile bredbånd, når du ikke bruger dem – f.eks. Bluetooth og deling af internetforbindelsen på din telefon.

Lad være med at bruge offentlige og åbne trådløse netværk, som du ikke kender, eller ikke har tillid til.

Pas på dine data

Tag jævnligt backup af dine data

Slet alle data på telefonen, inden du returnerer, sælger eller bortskaffer den.

Phishing

Nogle svindlere forsøger ved opkald, SMS’er eller mails at lokke oplysninger fra dig. Videregiv aldrig – hverken i en mail, i telefonen eller på en hjemmeside – private oplysninger som password, kontooplysninger, CPR-nummer eller lignende.

Klik aldrig på mistænkelige links.

Er du ikke sikker på, hvem der har sendt dig mailen eller SMS’en, så slet den.

Fup-opkald

Du kan undgå opkalds-svindel ved aldrig at ringe tilbage til udenlandske numre, som du ikke kender.

Svindlen foregår ved, at et udenlandsk nummer ringer dig op meget kort og lægger på igen, før du når at besvare opkaldet. Ringer du tilbage, bliver du forbundet til en telefonsvarer i udlandet, som trækker en meget høj minutpris.

– Tjek om det er et nummer, du kender
– Tjek antallet af cifre. Husk at et rigtigt dansk nummer indeholder otte cifre og begynder med ‘+45’.
– Er du det mindste i tvivl, så lad være med at ringe tilbage.

Bliver du opmærksom på fup-opkald kan du anmelde det til dit teleselskab, som vil blokere nummeret.

Hvis skaden er sket

Hvis du opdager usædvanlige opkrævninger så som overtakserede opkald, services osv. på din regning, skal du kontakte dit teleselskab for hjælp og vejledning.

Hvis du får mistanke om, at nogen har fået kendskab til dine kreditkortoplysninger, skal du kontakte din bank for hjælp og vejledning.

Hvis du få mistanke om, at nogen har fået kendskab til dine personoplysninger og kan bruge dem til identitetstyveri, skal dette anmeldes til politiet.

Pas på tyveri

Pas på, hvordan du opbevarer din telefon i det offentlige rum.

Tænk på de mange personlige data, der kan blive stjålet sammen med din smartphone.

Smartphones er populære produkter, der hurtigt kan afsættes på gaden. Derfor er der stor risiko for, at de kan blive stjålet.  Der er mange eksempler på, at telefoner bliver stjålet fra tasker, caféborde eller fra lommerne på dansegulvet og ved koncerter eller bliver tabt ud af en åben lomme.

Print Friendly, PDF & Email