Bredbånd til Djurs Sommerland
- Nyheder, Pressemeddelelser, Teleindustrien
Der var for nylig en historie i pressen om Djurs Sommerland, som var meget utilfredse med, at de ikke kunne få ordentligt bredbånd og ikke havde fået tildelt midler fra bredbåndspuljen – https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/djurs-sommerland-hungrer-efter-bedre-bredbaand
Med en helt beskeden indsats er det på meget kort tid lykkedes at finde flere mulige løsninger til Djurs Sommerland blandt Teleindustriens medlemmer baseret på fiber, radiolinks eller trådløs teknologi. Djurs Sommerland kan altså sagtens få bredbånd – og uanset hvilken løsning man vælger, så vil det være en mindre investering sammenholdt med den forretnings-kritiske værdi, det åbenlyst har.
Det er rigtig positivt, at myndighederne ikke har givet offentlig støtte til en bredbåndsløsning til Djurs Sommerland – en millionforretning med mere end 700.000 årlige gæster, som har investeret 400 mio. kr. i nye forlystelser og anlæg siden 2008, og som bare sidste år havde et overskud på 52 mio. kr. Der burde være råd til selv at foretage investeringen i en bredbåndsforbindelse, og betale hvad det koster uden at kræve offentlig støtte og fremstå med jammer og ynk over, hvor skidt det står til.
Det står faktisk ikke så skidt til. Fiberen ligger i jorden 1,6 km. væk. Der kan etableres radiolinks og leveres trådløst bredbånd. Der er flere mulige løsninger. Men også en masse myter og fordomme. Realiteten er, at alle virksomheder kan få bredbånd. Det er alene et spørgsmål om, hvor meget man skal investere. Og der er tale om en investering på linje med alle mulige andre investeringer i forretnings-kritiske anlæg og maskiner.
Historien bliver endnu mere grotesk, når det tages med, at telebranchen årligt skal betale en meget høj lejepris til Djurs Sommerland for at få lov til at have en mast og udstyr stående og levere mobildækning til parkens gæster. Så reelt betaler teleselskaberne Djurs Sommerland for at få lov til at sikre en ordentlig dækning til parkens besøgende.
En stor barriere er den opfattelse mange har af bredbånd som et offentligt gode, som man ikke vil betale ret meget for. Realiteten er, at der er store omkostninger forbundet med at udbygge den digitale infrastruktur – og der skal en realitetssans ind hos virksomheder som Djurs Sommerland, at det selvfølgelig også kræver en investering at få leveret.
Der er i hvert fald intet rimeligt i at kræve, at skatteyderne skal betale for bredbånd til Djurs Sommerland. Egentlig lidt vildt, at de har forsøgt at få penge fra bredbåndsfonden, som er målrettet forbrugere i udkantsområder, som ellers er afskåret fra at få bredbånd.
/Jakob Willer, direktør i Teleindustrien