Mobilen med til udlandet
Når man anvender sin mobiltelefon i EU, er der efter EU-reglerne forskellige beskyttelsesmekanismer, der sikrer forbrugeren imod regninger, der løber løbsk. Forbrugerne adviseres ved ankomst til landet om prisen pr. taleminut, pr. sms og pr. megabyte data, og der er et loft over det maksimale månedlige dataforbrug.
Når man er uden for EU, er der forskellige priser fra land til land, og typisk er priserne højere end i EU-området. Men teleselskaberne har også uden for EU forskellige beskyttelsesmekanismer og forskellige tilbud og pakker, så man kan kontrollere sit forbrug. Så det er vigtigt at orientere sig hos sit teleselskab om, hvad priserne er, og hvad der er af tilbud.
Gode generelle råd er
* Tjek priserne og mulighederne hos dit teleselskab inden afrejse. Nogle selskaber tilbyder særlige datapakker til brug i udlandet.
* Vær opmærksom på, at priserne varierer meget afhængig af, om du er inden for EU eller i et land uden for EU
* Slå dataroaming fra, og slå det til igen, når du får brug for det. Hvis dataroaming er slået til som standard, kan du komme ud for, at nogle af programmerne på din smartphone bruger mobildata, mens de kører i baggrunden.
* Brug lokale wifi-net på hoteller eller campingpladsen
* Overvej at slå mobilsvar fra, hvis du er uden for EU. Du betaler her for både opkaldet til dig og for din aflytning af svareren
* Husk at spærre din telefon med det samme, hvis du mister den. Tag nummeret på dit teleselskab med, så du kan kontakte selskabet, hvis du mister din telefon. Tjek på dit teleselskabs hjemmeside, hvordan du spærrer, når kundeservice har lukket. På den måde kan du undgå selv at skulle betale for evt. forbrug.
Læs mere om tilbud og muligheder på mobilselskabernes hjemmesider.
Læs gode råd hos Forbrugerrådet
Læs gode råd hos Energistyrelsen