Opkald til 112
- Teleindustrien
10. december 2024
På tværs af teleselskaber er der allerede i dag etableret en velfungerende løsning, der træder i kraft, hvis en kunde med en mobiltelefon ikke har adgang til mobilnettet. Det betyder, at hvis der ikke er sim-kort i telefonen, eller hvis kundens mobilnet af en eller anden årsag ikke er tilgængeligt, så bliver et opkald til 112 automatisk gennemført via et tilgængelig mobilnet.
Problemet med nedbruddet den 28/11 2024 var, at det mobilnet, der havde udfordringer, stadig var tilgængeligt, så kunderne blev på dette net. I denne situation, hvor nettet stadig var tilgængeligt virkede den etablerede løsning på tværs af selskaberne ikke, og der var kunder, der ikke kunne ringe 112.
Det er en problemstilling, som vi tager meget alvorligt, og som vi i branchen er enige om at forsøge at finde en løsning på.
På kort sigt er løsningen, at man kan tage sim-kortet ud af sin telefon eller slå sit elektroniske sim-kort fra. Men det er ikke en optimal løsning.
Vi skal derfor afdække, om vi kan finde en teknisk løsning, så vi på tværs af net kan hjælpe med at sikre, at folk i nød kan ringe efter hjælp – også i den situation, hvor kundens net faktisk er tilgængeligt, men hvor opkaldet ikke lykkes.
Vi vil endvidere drøfte i branchen og med myndighederne, om vi kan styrke den digitale infrastruktur for beredskabsaktører og andre, der i krisesituationer har behov for at kommunikere ved at muliggøre, at man ved nedbrud på et net kan få adgang til at anvende andre net.
/jw